Sporters boeken weinig vooruitgang

Tegenwoordig worden we ons steeds bewuster van een gezond leven en het belang dat sport hierop heeft. Veel mensen doen daarom aan teamsport of sporten zelfstandig bij een sportschool. Welke sport men ook doet, bij iedere sport boek je vooruitgang en kun je beter worden. Toch zijn er mensen die veel inzet tonen, maar weinig vooruitgang boeken. Waar komt dit door en wat doe je hieraan?

10 argumenten waarom mensen niet vooruitgaan

- Geen variatie.
Soms krijgen mensen eenmalig een uitleg en blijven vervolgens dezelfde activiteit met dezelfde bewegingen uitvoeren. Op een gegeven moment zijn je spieren hieraan gewend en worden ze niet meer geprikkeld. Zorg er daarom voor dat je met nieuwe oefeningen je spieren blijft prikkelen.

- Niet de juiste voeding.
Je lichaam komt niet alleen verder door te bewegen, maar je spieren moeten worden gevoed. Dat doe je met gezonde voeding uit de schijf van vijf van het Voedingscentrum en niet met een puntzak patat die je op de hoek van de straat koopt.

- Onvoldoende rust.
Veel mensen die resultaat willen boeken besluiten om uren in de sportschool te gaan zitten en dit dagelijks te doen. Onthoud dat je in de sportschool groei stimuleert, maar dat je spieren groeien terwijl je rust. Je lichaam heeft rust nodig.

- Mobiliteit en flexibiliteit wordt overgeslagen.
Vaak wordt gedacht dat er weinig wordt bereikt met flexibiliteit en het trainen van mobiliteit. Echter behaalt je lichaam het meeste resultaat met deze trainingen, doordat je spieren minder blessuregevoelig worden en je lichaam beter kan presteren.

- Er wordt niet gemeten.
Houd bij hoeveel je vooruit gaat m.b.v. een trainingsschema of andere schema's. Je BMI, oftewel je Body Mass Index kun je ook berekenen. Je Body Mass Index geeft een indicatie of je wel of geen gezond gewicht hebt. Je kunt je vetpercentage bijhouden wanneer je aan het afvallen bent. Ben jij juist een hardloper? Houd dan bij hoe lang je over bepaalde afstanden doet. Wanneer je niks bijhoudt dan weet je ook nooit of je wel of niet vooruit gaat.

- Een verkeerde lichaamshouding.
Het gebeurt vaak dat mensen niet de juist houding aannemen tijdens het sporten. Dit wordt onderschat. Ten eerste zorgt een betere houding voor een betere training en ten tweede voorkom je er blessures mee.

- Teveel met andere dingen bezig.
Er zijn altijd mensen die tijdens het sporten de halve training of zelfs nog meer druk zijn op de telefoon met het appen naar een vriend of vriendin. Zorg ervoor dat je tijdens de training met je hoofd bij de training bent. Het is beter om een intensieve korte training uit te voeren dan een lange training, waarbij we half aan het trainen zijn.

 


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner