Nordic Walking benodigdheden

Nordic Walking is een leuke bezigheid. Als je hier nog geen ervaring mee hebt is het leuk om hier eens mee te beginnen, misschien heb je wel zin in een nieuwe uitdaging. Het is erg populair geworden en jong en oud doen hier aan mee. Ze gaan met stokken aan de slag op de fiets- en wandelpaden. Bij deze sport gebruik je 90% van je spieren en je calorieverbruik is ook nog eens 20% hoger dan wanneer je zonder stokken gaat wandelen. Zin in een uitdaging en toe aan wat nieuws? Kies dan voor Nordic Walking.

Benodigdheden Nordic Walking

Als je voor Nordic Walking kiest dan heb je wandelschoenen nodig, goede sokken, de stokken natuurlijk (twee in totaal met polslussen) en verder heb je een wandelpad nodig van minimaal 20 meter lang. Je hebt ook geduld nodig. Eerst ga je je materialen checken, heb je alles? Zo ja dan kun je met de warming-up beginnen. Je kunt blessures voorkomen door te kiezen voor een goede warming-up. Je gaat rondjes draaien met je voet, je zwaait met je benen heen en weer zodat het heupgewricht soepel wordt. Je gaat ook je rug en schouders losmaken, dit doe je door met je armen boven je schouders heen en weer te zwaaien. Een paar strekoefeningen is ook de moeite waard, dit doe je voor je kuiten en bovenbenen en dan kun je beginnen met Nordic Walking.

Het begin met Nordic Walking

Je begint met een gewone wandelpas, zoals je die hebt wanneer je zonder stokken loopt. Je moet niet teveel nadenken hierover, het gaat namelijk vanzelf. Je zet je rechterbeen naar voren en dan zwaait je linkerarm mee en dan andersom. Dan ga je ook de stokken gebruiken. Je gebruikt de stokken vanuit je schouders, niet vanuit de ellebogen. Je kunt eerst de stokken achter je aanslepen, beweeg dan wel met je armen naar voren en achteren. Als je alle stappen goed in je hebt opgenomen dan kun je de stokken gebruiken. Je zet je rechterbeen naar voren, je rechterarm blijft achter je, je rechterhand is open en de stok hang achter de polslus. Dan de linker kant, je linkervoet staat achter, de stok in de linkerhand heb je vast en staat schuin in de grond geprikt tussen je voorste en achterste voet, dan zwaai je met je rechterarm en zet je je linkervoet naar voren. Voor dat je de stok schuin in de grond prikt tussen je voeten, neem je het handvat vast en zet je de stok neer. Oefening baart kunst, begin er aan, niet teveel nadenken maar doen, dan wordt het vanzelf een automatische en soepele beweging.


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner