Ned. Norm voor Gezond Bewegen

Beweging is voor iedereen belangrijk. Of u nu een gezond gewicht heeft of last hebt van overgewicht. Voldoende beweging kan veel gezondheidsrisico's tegengaan. Risico's op hart- en vaatziekten en diabetes nemen af, het kan psychische problemen voorkomen en tegengaan en u kunt meer sociale contacten opdoen. De Nederlandse regering heeft een norm opgesteld met betrekking tot beweging. Deze beweegnorm wordt de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB) genoemd. Het geeft een indicatie hoeveel beweging uw lichaam nodig heeft.

De NNGB per doelgroep

De norm maakt onderscheid in 3 verschillende doelgroepen. Jongeren, volwassenen en 55-plussers hebben elk hun eigen norm binnen de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen. Hoe ouder de mens, hoe eerder lichamelijke activiteiten als zwaar kunnen worden ervaren voor het lichaam. Daarom is de NNGB per doelgroep verschillend.

Jongeren

De norm ligt op dagelijks ten minste 1 uur matig intensieve lichamelijke activiteit. De lichamelijke activiteiten moeten minimaal 2 keer in de week gericht zijn op kracht, coördinatie en lenigheid.
Voorbeelden: Buiten spelen, turnen, vechtsporten, dansen, skateboarden, gymnastiek.

Volwassenen

Minimaal 5 dagen, maar liever 7 dagen in de week, matig intensieve lichamelijke activiteiten met de duur van minstens 30 minuten per dag.
Voorbeelden: Fietsen (minimaal een snelheid van 15 kilometer per uur), stevig wandelen, fitness of andere activiteit in de sportschool, schaatsen, trimlopen, zwemmen of Nordic-walking

55-plussers

Minimaal 5 dagen, maar liever 7 dagen in de week, matig intensieve lichamelijke activiteiten. Bij voorkeur 30 minuten per dag, met de extra aanduiding dat in principe elke hoeveelheid beweging voor deze doelgroep zinvol is, ongeacht het type beweging, de duur van de beweging en/of de intensiteit van de beweging.
Voorbeelden: Fietsen (10 kilometer per uur), wandelen, 55-plus fitness, schaatsen, zwemmen, Nordic-walking.

Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen in de praktijk

In de praktijk komt de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen neer op 30 minuten beweging per dag. Voor kinderen is dat een uur. De beweging hoeft echter niet alleen van sport te komen. Neem eens wat vaker de trap in plaats van de lift. Ga in de lunchpauze even wandelen of pak wat vaker de fiets voor de boodschappen. Nederland is koploper op het gebied van de beweegnorm. De eisen om aan de beweegnorm te voldoen zijn in ons land strenger dan in de omringende landen. Heeft u als 55-plusser niet meer de puf om veel te bewegen? Denk dan eens aan de aanschaf van een hond. Mensen met een hond zijn niet alleen gelukkiger, maar ook gezonder. U zult dagelijks met uw hond naar buiten moeten om te wandelen. Zo voldoet u elke dag aan de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen.


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner