Actief bewegen en voeding

Bij actief bewegen is het belangrijk dat er ook aandacht wordt besteed aan de juiste voeding. Ben je iemand die echt veel beweegt, dan heb je ook honger na het bewegen. Je kunt ook wat fruit meenemen om onderweg op te eten, zo krijgt je lichaam wat te eten en extra vocht binnen. Op deze manier krijg je tussendoor wat extra energie en dat kun je weer goed gebruiken en verbruiken tijdens het bewegen. Afhankelijk van hoe actief je gaat bewegen, welke sport je gaat beoefenen, stel je een eigen maaltijd samen. Voordat je gaat bewegen kun je een maaltijd nemen en een uur later actief bewegen. Maar soms is het niet fijn om net voor het sporten te eten, ook dat is weer afhankelijk van de sport die je gaat kiezen. Als je gewoon gaat wandelen of gaat fietsen dan kun je ook actief bewegen maar dan kun je van te voren gerust wat eten en ook onderweg een tussendoortje meenemen zonder dat je er last van krijgt.

Neem altijd drinken mee tijdens het actief bewegen.

Als je gaat sporten is drinken belangrijker dan eten. Neem wat drinken mee voor onderweg, een flesje water wordt het meest gekozen. Dit is gezond en noodzakelijk voor je vochthuishouding. Je verbruikt namelijk veel vocht tijdens bijv. het hardlopen. Dan is het goed dat je tussendoor een slokje water neemt, zodat je lichaam het vocht weer aanvult dat je verliest bij het transpireren. Ook bij het fietsen is het goed om water mee te nemen, onderweg een pauze inlassen en wat drinken kan op meerdere plaatsen. Het ligt er ook aan hoe hard je fietst en hoe intensief. Als je namelijk intensief gaat sporten dan wil je vaak meer drinken dan wanneer je rustig fietst, je verbruikt bij intensief bewegen ook meer calorieën. Ook je voeding is dus belangrijk.

Welke voedsel eet jij voor het bewegen?

Voordat je gaat bewegen is het belangrijk dat je iets eet, je gaat namelijk actief bewegen en dan ga je calorieën verbranden, dit kost energie en de energie moet je uit de voeding halen. Je kunt van te voren bijvoorbeeld spaghetti of rijst eten, dat doen veel sporters. Vaak wordt dit ook aangeraden voor na het sporten, het is een kwestie van zelf even kijken waar je behoefte aan hebt en aan de hand daarvan kun jij een maaltijd samenstellen voor en na het sporten. Je moet in ieder geval wel iets eten anders voel jij je tijdens het actief bewegen erg flauw. Dat laatste moet voorkomen worden en dat doe je dus door op de juiste momenten iets te eten en tijdens het sporten wat extra te drinken. Drink geen grote hoeveelheden in één keer, maar neem telkens kleine slokjes water.


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner