Calorieën verbranden met sporten

Dat sporten gezond is weet iedereen. Over topsport wordt wisselend gedacht, maar sporten zoals 95% van de bevolking doet is zeer gezond. Niet alleen het lichaam functioneert beter, ook het denkvermogen neemt toe.
Sporten kan op vele manieren, van rustig tot intensief, van krachttraining tot cardiotraining en alles er tussen in. Kies een sport die bij je lichaam past en nog belangrijker, waar je plezier in hebt. Als je geen plezier hebt in je sport dan zal het steeds een opgave zijn om er mee te beginnen.

Calorieën verbranden met sporten

Een van de fabeltjes van sporten is dat je heel intensief moet trainen om calorieën te verbranden met sporten. Dit is onzin. De beste manier om door sporten af te vallen is de tijdsduur van het sporten aan te passen, niet de intensiteit. Een van de sporten die bijna iedereen kan doen is fietsen. Ga een aantal keer per week een uurtje flink fietsen, een beetje inspannend, ongeveer 70% van je maximale snelheid. Dat zal in het begin moeilijk gaan, maar zodra je de beenspieren een beetje ontwikkeld hebt dan is een uur goed te doen. Je zult zien, je gaat dan steeds sneller calorieën verbranden.

Vetverbranding

Het tijdsbestek van een uur is niet zomaar gekozen, je lichaam heeft ongeveer voor een uur de mogelijkheid om glucose en glycogeen te verbranden, daarna schakelt het over op vetverbranding. Het probleem is dat het omschakelpunt vaak problemen oplevert, je moet door het dode punt heen. Hier staat "de man met de hamer". Als je regelmatig door dit punt heen fietst dan zal dit steeds makkelijker gaan en zijn iets langere fietstochten ook mogelijk en zul je iets sneller afvallen.

Waarom is fietsen goed?

Calorieën verbranden met sporten kan heel goed op de fiets omdat de gewrichten, zoals knieën en enkels, dan het minste belast worden. Ze hoeven het gewicht van het lichaam niet te dragen, dat doet de fiets. Op deze wijze kun je dus afvallen zonder gezondheidsproblemen te krijgen.
Na fietsen is ook wandelen goed, maar dat moet ook redelijk intensief zijn voor langere tijd. Een half uurtje per dag wandelen is heel goed, maar helpt niet om af te vallen, het helpt wel om op gewicht te blijven.
Hardlopen is voor te zware mensen niet aan te bevelen, de landing bij elke stap vergt veel van het heup-, knie- en enkelgewricht. Laat je eerst controleren bij een Sport Medisch Adviescentrum.


calorien-verbranden


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner