Zwemmen voor alle leeftijdijden

Steeds meer ouderen kiezen voor de sport zwemmen. Bewegen in het water gaat vaak een stuk gemakkelijker. Ze vinden het heerlijk om in het water te zijn en daarnaast is het goed voor hun lichaam. Je blijft in beweging, je conditie gaat er op vooruit en het heeft een grote invloed op je leven. Je gaat meer bewegen, waardoor je minder stijf wordt en daarom is het ook zo gezond. Maar ook voor jongeren is zwemmen gezond. Zeker het zwemmen in de buitenlucht is zeer goed voor je, in de zomermaanden wordt hier dan ook veel gebruik van gemaakt. Er kan ook gezwommen worden in het zwembad, maar dan dienen mensen met chronische ziekten weer uit te kijken, zoals mensen met astma. Zij hebben vaak last van de chloorlucht en voor hen is zwemmen dan een minder gezonde activiteit. Ze willen wel, maar het gaat vaak niet vanwege deze lucht. Gelukkig kan er veel gezwommen worden in de buitenlucht, ook in de wintermaanden want er zijn veel zwembaden welke verwarmd zijn en dan zwem je van binnen naar buiten. Er kan ook voor een SPA gekozen worden waar je naar de sauna kunt en daarna even af kunt koelen in het zwembad, of andersom natuurlijk!

Geniet van het zwemmen, het is goed voor je lichaam en geest!

Zwemmen doet je goed, voor jong en oud is het een gezonde sport, mede omdat jij dan spieren beweegt die je anders niet beweegt. Ook voor je stofwisseling is het goed, maar ook voor hart- en bloedvaten. Als je nog een sport zoekt om te doen, dan is zwemmen een goede keuze. Je kunt er alleen maar op vooruit gaan. Veel mensen gaan graag in een groepje zwemmen en genieten dan van het samen zijn, daarna even douchen en samen een kopje koffie drinken. Je bent even een dagdeel uit de sleur en je werkt aan je conditie. Na een paar keer zwemmen merk je dat veel fitter wordt, je ervaart het met lichaam en geest dat je meer lucht hebt en dat je conditie er op vooruit gaat. Je spieren worden op een heel andere manier gebruikt tijdens het zwemmen. Je spieren worden veel soepeler en dat kun je bij de alledaagse bewegen zeker merken. Genoeg redenen dus om heerlijk te gaan zwemmen, probeer het maar eens en als je de smaak eenmaal te pakken hebt, dan wil je niet meer stoppen!  Neem daarom de tijd om een dagdeel in de week te zwemmen, of misschien wel twee als je agenda het toelaat! Tijd inplannen voor jezelf is belangrijk! Lichaam en geest varen hier wel bij.


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner