Wandelen om af te vallen

Veel mensen die af willen vallen denken dat dit alleen maar kan door een strak sportregime te volgen en weinig te eten. Gelukkig is dit niet waar.

Een half uur bewegen per dag is het belangrijkst. Dit levert al veel gezondheidsvoordelen op.

Vooral voor mensen die nog nooit echt gesport hebben is wandelen een leuke en laagdrempelige manier om bekend te worden met bewegen. Ook past het perfect in je schema als je gezond wilt afvallen.

Lichaamsvet verbranden

Als je veel overgewicht heb is het belangrijk om voorzichtig te zijn met bewegen. Je gewrichten zijn kwetsbaar en blessure gevoelig. Wandelen is een hele goede manier om te beginnen met bewegen.

Als je stevig doorloopt gaat je hartslag omhoog wat ervoor zorgt dat je vet gaat verbranden. 80 % van de calorieën die je verbrand zullen dan uit vet zijn.

Omdat wandelen ontzettend leuk en gezellig is als je het samen met iemand doet, kun je dus zonder moeite makkelijk vet verbranden.

Voor het beste resultaat is het van belang dat je dagelijks een stevige wandeling maakt. Het liefst van 30 minuten of langer. Als je 1 keer in de week een wandeling maakt zal je daar niet echt iets van merken. Bij een wandeling van een uur verbrand je iets meer dan 200 calorieën. Daar merk je niet direct wat van maar als je dagelijks wandelt kan dit op jaarbasis toch een aantal kilo schelen.

Regelmatig wandelen zal je ook een goed gevoel geven. Het stimuleert de doorbloeding in je lichaam. Je benen worden daardoor snel strakker en je kunt langzaam het tempo wat verhogen. Je gaat dan meer calorieën verbranden en je voelt je steeds fitter worden.

Conditie verbeteren

Regelmatig wandelen helpt om je uithoudingsvermogen te vergroten. Je gaat het steeds makkelijker vol houden en kunt steeds harder wandelen. Daardoor voel je je fitter en ook voor je zelfvertrouwen is dit goed. Het is fijn om te zien dat je progressie boekt.

Je zult merken dat je steeds actiever wordt en dat afvallen gemakkelijker gaat als je conditie beter op orde is. Als je conditie opgebouwd is en je spieren gewend zijn geraakt aan beweging, kun je ook kiezen om een andere sport te gaan doen. Die overgang is dan makkelijker en zo heb je minder kans op blessures.

Ontspanning

Om op een gezonde manier af te kunnen vallen is het belangrijk om regelmatig te ontspannen. Stress zorgt ervoor dat je hormoonbalans in de war raakt wat afvallen vaak erg lastig maakt.

Wandelen kun je goed gebruiken om te voorkomen dat je stress krijgt. Kies een gezellig maatje waarmee je het samen kunt doen. Buitenlucht, gezellig kletsen en bewegen zijn het beste recept om goed te kunnen ontspannen.

Er zijn ook wandelclubs waarmee je mooie wandeltochten kunt maken. Dit kan erg leuk zijn en veel plezier opleveren.

Als je lekker in je vel zit is de kans kleiner dat je eetbuien krijgt en de momenten dat je aan het wandelen bent kun je ook niet in de verleiding raken om een zak chips weg te eten.

Genoeg redenen om van wandelen een goede gezonde gewoonte te maken. Omdat wandelen altijd en overal kan is het perfect als je wilt afvallen.

Wil jij ook een mooie wandeltocht maken? Klik dan hier.


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner