Wandelen en voeding

Wandelen je een leuke actieve bezigheid en wordt mede daarom door menig mensen gedaan. Eerst je ene voet en dan je andere voet en zo beweeg je je haast ongemerkt voort met zo’n vijf kilometer per uur. Wandelen is geen zware bezigheid in vergelijking met andere sporten zoals hardlopen, zwemmen, voetbal en dergelijke sporten. Desondanks is wandelen wel een actieve bezigheid. En wees nu eerlijk wat is er leuker dan door de bossen te wandelen en te genieten van de mooie natuur?

Wandelen is erg gezond voor lichaam en geest. Regelmatig wandelen maakt je fit en zorgt er voor dat je bloeddruk daalt, waardoor de kans op hartklachten daalt. Verkleint de kans op botontsteking, bestrijdt botontkalking, helpt je cholesterol te verlagen, verlaagt de kans op botkanker, maar misschien nog belangrijker door wandelen ga je beter in je vel zitten. Waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt.

Minsten 30 minuten bewegen

Minstens 30 minuten per dag bewegen is de norm volgens het Nederlands instituut voor sport en bewegen. Wandelen is een uitstekende en leuke manier om aan de “eis” te voldoen. Daarnaast is wandelen ook een uitstekende manier overgewicht kwijt te raken. Wandelen belast de gewrichten nauwelijks, in tegen stelling tot hardlopen, maar traint ongemerkt wel een hele boel spieren. Wandelen is daarom perfect voor mensen met overgewicht.

Voeding tijdens en voor het wandelen is erg belangrijk, maar ook een lastig onderwerp. Voldoende eten en drinken is essentieel bij wandelen. Erg belangrijk is dat je eet voordat je honger krijgt, want anders ben je simpelweg te laat.

Voor het wandelen is het verstandig om koolhydraatrijk voedsel te eten zoals: pasta, rijst, aardappelen, suiker, bananen en ander fruit, sinasappelsap, frisdrank, ontbijtkoek, zoetbeleg et cetera. Vermijdt eten met veel vet of weinig koolhydraten. Een hoog vetgehalte in het bloed belemmert de opname van koolhydraten, waardoor de verbranding minder efficiënt is. Vet eten of koolhydraat arm eten: kaas, kwark, vlees et cetera. Voorkom het gebruik van alcohol de avond voor de wandeling. Zelfs het kleinste beetje alcohol vermindert het vermogen om in warme temperaturen te wandelen.

Tijdens het wandeling is het noodzakelijk om genoeg te drinken. Tijdens een zware wandeltocht kan het vochtverlies oplopen tot wel 1 a 2 liter per uur. Bij te weinig drinken zal het prestatie vermogen drastisch achteruit gaan. Het is aan te bevelen om elk kwartier minstens 150ml tot 250 ml te drinken (op normale dagen). Te veel koolhydraatrijke sportdranken heeft geen zin, omdat de maag niet meer dan 60 tot 80 gram koolhydraten per uur kan verwerken.

Na afloop van het wandelen is het belangrijk om flink wat koolhydraten binnen te krijgen. Hoe eerder de inname, hoe beter dat is voor het herstel van de spieren. Geen trek? Probeer toch wat te eten. Naast het binnen krijgen van koolhydraten is het belangrijk dat het vochtgehalte in je lichaam op peil blijft. Drink daarom ook na een wandeltocht.


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner