Trimmen is gezond!

Een gezonde bezigheid in de buitenlucht, trimlopen. Hierbij is het van belang dat je je hartslag in de gaten houdt. De hartslag in rust geeft gemiddeld tussen de 40 en de 80 slagen per minuut. Het kan ook wat lager of wat hoger zijn, maar dit is het gemiddelde waar je vanuit moet gaan. Als je je rusthartslag wilt bepalen, dan is het de bedoeling dat je een aantal minuten rustig gaat zitten. Dan meet je je hartslag, je hartslag kan verhoogd zijn wanneer je net een spannende film hebt gekeken, medicijnen hebt gebruikt, praat of wanneer je last hebt van stress. Mensen die trimlopen willen graag weten wat hun hartslag in rust is, zij kunnen dan ook de hartslag meten wanneer zij aan het sporten zijn en dan kunnen ze zien hoe snel ze herstellen. De maximale hartslag is voor jou de hoogst haalbare hartslag. Deze kun je niet berekenen door een bepaalde formule. De een heeft een hogere hartslag dan de ander, daarom is het belangrijk om het voor jezelf te meten. Trimlopers kunnen het wel met elkaar vergelijken, maar het is per persoon toch wisselend.

De hartslag bij trimlopen

Soms wordt er gedacht dat de hoogte van je maximale hartslag iets over de conditie zegt, maar dat is niet zo. Het is daarom niet zinvol om te kijken naar de hartslag van diegene met wie je gaat trimlopen. Maar je vraagt je af hoe je de maximale hartslag nu wel kunt berekenen. Dit kun je doen door aansluitend op een duurtraining (dus zonder tussenstop) maximaal te versnellen, een minuut lang. Je maakt dus eigenlijk een eindsprint na een trimloop of een wedstrijd en dit laat je hartslag nog verder oplopen, deze kun je dan meten. De maximale hartslag heb je normaal gesproken pas nadat je al even (5 tot 15 seconden) gestopt bent met het versnellen. Je kunt het zelf eens proberen als je aan het sporten bent. Het belangrijkste is dat je gaat genieten van het sporten, regelmatig sporten in de buitenlucht is voor iedereen goed. Bij het trimlopen geldt wel dat je het langzaam op moet bouwen. Je moet niet in een keer continu gaan versnellen omdat je een hoge hartslag wilt, het gaat er om dat je er plezier in hebt. Bouw het daarom langzaam op en zoek een trimmaatje waar je een aantal keren in de week lekker mee kunt sporten. Dit zorgt ervoor dat je het sporten langer volhoudt, je stimuleert elkaar !


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner