Successen als inspiratiebron

Er bestaat geen betere inspiratiebron van een designer van sportkleding dan het sportieve succes van een club, team of sporter. Een kampioenschap, een historisch duel of een individuele prijs; het zijn steeds vaker inspiratiebronnen voor designers. Niet alleen zorgen deze momenten ervoor dat er accenten worden verwerkt in de sportkleding die verwijzen naar die legendarische momenten, ook moet de juiste combinatie worden gevonden van de juiste uitstraling en functionaliteit. Er wordt daarom steeds meer verwacht van de designer: het moet steeds sneller, steeds gelikter en ook steeds lichter. Sportieve successen halen daarmee het beste uit de designer naar boven. 
 

Nederland, schaatsland

Van de 110 medailles die werden behaald op de Winterspelen zijn er amper twee handen vol medailles die niet bij het schaatsen werden behaald. Nederland, en met name Friesland heeft meer goud, zilver en brons gewonnen dan elk ander land in het schaatsen. In de 56 keer dat in Nederland een Sportman van het Jaar werd gekozen, was het 17 keer een schaatser, slechts twee keer een voetballer. De Nederlandse successen op het ijs hebben ervoor gezorgd dat de schaatsen een graag geziene item zijn tijdens de Nederlandse winter. En met snelheidsduivels op het ijs als Sven Kramer moeten de schaatsen zowel stevig als snel ogen. Flitsend, maar toch ook klassiek. Want hoewel de Nederlandse schaatsen razendsnel moeten zijn, zijn ze toch in staat om ons dat nostalgische gevoel te brengen. Schaatsen is namelijk even klassiek als modern, schaatsen is in Nederland van alle tijden. De Nederlander verlangt daarom naar de crème de la crème als het om schaatsen gaat. Er wordt daarom gemiddeld nergens zoveel geld besteed aan een paar schaatsen als in Nederland. 
 

Steeds sneller in het water 

Op de Olympische Zomerspelen speelt Nederland altijd een rol van betekenis in het zwemmen. Bij de vrouwen weet vooral Ranomi Kromowidjojo indruk te maken en het sportieve succes zorgt er altijd voor dat de aandacht voor een sport in één klap fors kan toenemen. Ook de zwemkleding moet daarom alsmaar gelikte en sneller lijken, zodat we ons nog makkelijker kunnen voortbewegen tijdens het baantjes trekken. Zwembrilletjes sluiten nog beter aan op het hoofd en laten nog minder water door, terwijl de geavanceerdheid van sportieve zwemoutfits voor zowel mannen als vrouwen het verschil moeten maken van milliseconden. Tegelijkertijd kent de vraag naar sportieve kleding rond sportieve evenementen als de Olympische Spelen een plotselinge piek, waardoor ook het design iet uit het oog mag worden verloren. Sportieve successen zorgen er daarbij voor dat er zowel aan de uitstraling als de functionaliteit moet worden gedacht. 
 

Die ene avond uit 1992 herbeleven

Als we aan een sporter denken die het Nederlands voetbal heeft beïnvloed dan denken we natuurlijk meteen aan Johan Cruijff. Dat brengt ons weer bij Ajax en FC Barcelona en als we het dan over Barça hebben, dan zijn de sportieve successen voor het uitkiezen. En dus ook de inspiratiebronnen. Maar toch springt één sportieve moment boven alle andere momenten uit. In 1992 pakt FC Barcelona namelijk voor de eerste keer de Europa Cup 1. Dat lijkt inmiddels een haast onwerkelijke gedachte, maar voor de komst van Cruijff was de club uit Catalonië een middenmotor op de Europese velden. Nu, een kwart eeuw later, wil de club opnieuw geschiedenis schrijven en wel in een legendarisch shirt. Het nieuwe 2016-2017 thuisshirt van Barça is namelijk geïnspireerd door het shirt dat op die avond in 1992 werd gedragen. Het zorgt voor een shirt dat authentiek aanvoelt en die gloriedagen uit 1992 weer doet opleven. In 2017 moet hetzelfde trucje uit 1992 namelijk dunnetjes worden overgedaan. 
 


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner