Snel afvallen door fietsen

We fietsen veel in ons prachtige platte kikkerlandje. We fietsen voor recreatie, we fietsen om ergens te komen of we fietsen in competitieve vorm (zoals wielrennen).

Het maakt niet uit wat de reden is, als je overgewicht hebt dan is fietsen de ideale manier om snel af te vallen. Als je het juiste voedingspatroon aanhoud dan wordt de energie die het kost om te fietsen, direct vanuit je lichaamsvet verbrand.

30 minuten lichaamsbeweging zoals fietsen per dag is niet alleen goed om snel af te vallen, maar verlaagt ook nog eens de kans op dodelijke ziektes met maar liefst 50%.
Lichaamsvet is voornamelijk een opslagplaats voor energie. Als je meer energie eet, dan dat je verbrand dan zal je deze energie opslaan en dus dikker worden.

Als je daarentegen meer energie verbrand dan dat je binnenkrijgt zal je lichaam energie uit je lichaamsvet voorraad halen en zo slanker worden.

Stabiele bloedsuikerspiegel

Dit laatste klinkt natuurlijk heel logisch, maar er is wel een belangrijke voorwaarde. Een energie tekort wordt namelijk alleen uit je lichaamsvet gehaald al je lichaam daar de juiste hormonen voor kan aanmaken.

Er zijn bepaalde hormonen nodig om lichaamsvet te mobiliseren en zo te verbranden. Deze hormonen kunnen alleen door je lichaam aangemaakt worden als je bloedsuiker spiegel normaal (en dus niet te hoog) is.
Met andere woorden: met een hoge bloedsuikerspiegel is het moeilijk lichaamsvet verbranden. Je houd je bloedsuikerspiegel normaal stabiel als je een koolhydraatarm voedingspatroon aanhoud. Dat houd in: geen suiker, pasta, brood, rijst of aardappels, want deze producten zijn juist rijk aan koolhydraten.

30 minuten per dag

Met slechts 30 minuten fietsen per dag en een koolhydraatarm dieet kun je al gauw tot wel 3 kilo lichaamsvet per week verliezen. Het is belangrijk dat je deze 30 minuten inplant in je dag. Als je dit niet doet is de kans groot dat je er veel dagen niet aan toekomt.

Pas daarom de 30 minuten fietsen in je dag in. Neem de fiets naar de supermarkt, naar je werk, naar het station, naar school, etc. Of neem deel aan één van de fietstochten. Spreek met jezelf af dat je een normale dagelijkse taak combineert met 1x 30 of 2x 15 minuten fietsen.
Fietsen naar je werk is misschien wel de beste optie. Voor mensen die ver weg werken is het een idee om bijvoorbeeld niet de tram maar de fiets naar het station te nemen. Of als je met de auto gaat kun je je auto 15 minuutjes fietsen verder op parkeren en dan vanaf daar de auto nemen naar je werk.

In het begin is het misschien even wennen, maar des te vaker je de 30 minuten fietst, hoe makkelijker het zal gaan. En je zult spoedig te resultaten zien, in de vorm van een strakkere buik en over het algemeen een slanker lichaam.


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner