Nordic Walking en voeding

In Scandinavië en de Verenigde Staten is het een ware hype! Het uit Finland afkomstige Nordic walking. In Nederland en België wordt de sport meer en meer bekend en beoefend. Veelal om lekker bezig te zijn, maar ook om af te vallen. In combinatie met goede voeding, is het een prima activiteit, want als je het goed doet, verbrand je veel calorieën. De schouders en bovenarmspieren worden veel gebruikt bij Nordic walking.

Oorspronkelijk is Nordic walking ontstaan uit de behoefte van langlaufers om ook in de zomer te trainen. Er zijn verschillen met langlaufen zoals de hoogte van de stok, een pole genoemd. De stok mag niet hoger zijn dan wanneer je je ellebogen in een hoek van 90 graden hebt, de stok recht naar beneden wijst. Ook is de pole kleiner dan een skistok, ongeveer 2,5 cm. Soms gebruikt men de vermenigvuldigfactor van 0,68 met de lichaamslengte om de juiste hoogte van de stok te bepalen.

Het is niet aan te raden om zomaar wandelschoenen en een pole aan te schaffen, want Nordic Walking heeft een bepaalde techniek wil je het goed doen. Het draait om de voor- en achterzwaai van de armen. Je beweegt je armen net als met wandelen in een kruisgang, linkerbeen naar achter is rechterarm naar voren. Bij Nordic walking doe je dat met meer kracht. De voorzwaai laat je eindigen wanneer je arm (lichtgebogen) op heuphoogte is, daarbij plaats je de pole naast je voet. Bij het plaatsen pak je de pole vast en laat je het weer los op het moment dat je de pole naar achter beweegt. Tijdens de uitstrekking span je je arm-, schouder- en rompspieren. De achterwaartse zwaai eindig je met open hand, je arm is bijna gestrekt. Als je je arm dan weer naar voren beweegt, blijft je hand open zodat je spieren ontspannen blijven. Wanneer je steeds bij het plaatsen van de pole kracht zet, kun je je passen groter maken.

Intensief bewegen alleen helpt je minimaal om ook af te vallen. Je moet goed letten op je voeding. Voor een vrouw wordt aanbevolen om 2000 kilocalorieën per dag tot je te nemen, voor een man is dat 2500 kcal. Wil je geleidelijk én gezond afvallen, dan kun je het beste 75% van de aanbevolen kilocalorieën tot je te nemen. Het is altijd beter om geleidelijk en gezond af te vallen, dan door middel van een crashdieet.

Een gezond voedingspatroon bestaat uit zoveel mogelijk verse ingrediënten en weinig of geen kant-en-klaarmaaltijden of producten uit zakjes en pakjes. Verder is het goed om 2 stuks fruit, 200 gram groenten, weinig suiker en zout te nemen. Ook verzadigde vetten (de harde vetten) zijn niet zo gezond, onverzadigde vetten kunnen weer wel. Aanbevolen wordt ook om ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht te drinken, dit kan zijn water, thee, koffie of melk zijn. Voor een goede stoelgang zijn voedingsvezels heel belangrijk. Deze zorgen voor een goede verzadiging en dat je minder snel trek krijgt in een (ongezond) tussendoortje. En wanneer je gezond en gevarieerd eet, krijg je ook automatisch voldoende vitaminen en mineralen binnen.

Deze tekst is aangeleverd door Claudia Noatschk, Correct Communications


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner