Effect van wandelen op insuline

In dit artikel gaan we in op het effect van wandelen op het hormoon insuline (en daarmee gewichtsverlies of behoud). Als je dit artikel doorleest, begrijp je waarom wandelen zo belangrijk is voor je dagelijkse energieniveau, eetlust en gewicht door het insuline hormoon te reguleren.

Het hormoon insuline

Er is altijd energie aanwezig in de bloedbaan van je lichaam. Je hebt het nodig om je hart te laten kloppen, je zintuigen te gebruiken of een stukje te wandelen. Deze energie heet je bloedsuikerspiegel.

Als je last hebt van misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn, irritatie of moe bent, dan is je bloedsuikerspiegel een waarschijnlijke oorzaak. Iedereen heeft wel eens irritatie of duizeligheid ervaren dat na het eten van iets zoets direct was opgelost. Als je bloedsuikerspiegel daalt, gaan alle alarmbellen af (vaak met duizeligheid als gevolg).

Het hormoon insuline regelt je bloedsuikerspiegel. Zodra je iets hebt gegeten, pompt je alvleesklier insuline je bloedbaan in. Insuline bindt zich aan glucose en navigeert de glucose naar verschillende bestemmingen.
De eerste bestemming is je lever. Die vangt de glucose op en bevoorraad je spiercellen. Als die tank vol zit, is het tijd voor de volgende bestemming: vet.

Het gevaar van teveel insuline

Als je structureel te hoge glucose waardes hebt, reageren je lever en vetcellen minder sterk op insuline. Te hoge glucosewaardes in je bloed zijn schadelijk, dus maak je nog meer insuline aan om toch een reactie te krijgen van je lever en vetcellen.

Als dit proces zich vaak genoeg herhaalt, kun je zonder waarschuwing insuline intolerant worden. Dat is een sterke indicator voor diabetes type 2. Daarnaast beïnvloed insuline ook je stofwisseling en weerstand.

Hoe verlaag ik mijn insuline waardes?

Wandelen verlaagt je insuline niveau aanzienlijk. Tijdens een wandeling, verbruik je glucose uit de bloedbaan. Er komt minder glucose terecht in je vetcellen en je alvleesklier hoeft geen extra insuline aan te maken.

Dat is goed nieuws, want een normale avondmaaltijd kan tot 24 uur daarna invloed hebben on de glucosewaardes in je bloed. Het is dus nooit te laat om te wandelen.

Naast wandelen, kan koolhydraatarme voeding ook hoge glucosewaarden voorkomen. Eet gezonde onbewerkte natuurproducten en je voorkomt een structureel hoge bloedsuikerspiegel en daarmee de kans op diabetes type 2 en een lage weerstand. Profiteer van een optimale gezondheid en bekijk onze wandelactiviteiten.


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner