Effect fietsen op gezond gewicht

Tijdens het fietsen verbrand je energie in de vorm van calorieën. In dit artikel leer je waar die calorieën vandaan komen (voeding of lichaamsvet) en wat de lange termijn effecten zijn van fietsen voor een gezond, slank en energiek lichaam.

Tijdens het fietsen

Het verschilt per persoon hoeveel calorieën er verbrandt worden tijdens het fietsen. Spiermassa, leeftijd en geslacht beïnvloeden hoeveel calorieën je verbrandt. Hieronder volgen de gemiddelden voor een uur fietsen:
- Tot 16 km per uur (recreatief): 240 calorieën
- Van 19 tot 22 km per uur (normaal): 480 calorieën
- Van 22 tot 26 km per uur (racefietsen): 600 calorieën

Als je net een koolhydraatrijke maaltijd achter de kiezen hebt (pasta, brood, aardappelen), dan haal je de meeste calorieën uit je maaltijd. Ga je fietsen na een portie vis met groente? Dan is je lichaam in de perfecte staat om vetcellen aan te spreken om energie te creëren. Meer informatie over fietsen en voeding vind je hier.

Om af te vallen hoef je geen calorieën te tellen. Tijdens het fietsen verbrandt je calorieën waardoor je snel en plezierig afvalt. Maar fietsen doet nog meer om je te helpen aan een mooi en slank lichaam.

Na de activiteit is je stofwisseling tijdelijk verhoogt. De spieren moeten bevoorraad worden met nieuwe energie en nieuw spierweefsel wordt aangemaakt uit onder andere eiwitten. Tijdens dit herstelproces verbrand je extra calorieën zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.
 

De lange termijn effecten van fietsen

Een greep uit de vele gezondheidsvoordelen van fietsen zijn: minder kans op osteoporose, grotere insuline gevoeligheid, betere weerstand, minder kans op hartfalen en nog (veel) meer. In dit artikel richten we ons op hoe fietsen je helpt aan een slank figuur.

Door fietsen maak je meer spierweefsel aan in je benen, billen en buikstreek. Net zoals een grotere automotor meer brandstof verbruikt, heeft je lichaam meer energie nodig om grotere spieren te voeden.
Door meer spierweefsel aan te maken, is het veel gemakkelijker om een gezond gewicht te krijgen en te behouden. Een ander verborgen voordeel van fietsen is dat zowel mannen als vrouwen iets meer testosteron aanmaken. Van dit kleine extra beetje wordt je direct gespierd, maar het testosteron hormoon kan je helpen om ook dat hardnekkige (buik)vet te verbranden.;


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner