Blessurevrij schaatsen op natuurijs

Het is bijna weer zover, het seizoen waar iedereen alweer een aantal maanden op wacht. De schaatsen worden uit de kast getrokken en de hoeken worden nog eens goed geslepen voor de mooiste tijd van het jaar. Of je nu van natuurijs houdt of gewoon lekker op een echte baan los gaat: het is en blijft een prachtig gezicht. Toch lopen vele mensen elk jaar juist tijdens deze leuke activiteiten tegen problemen aan. Terwijl blessures aan de benen, kramp en rare vallen zijn makkelijk te voorkomen. Daarom hier wat extra tips om ook deze winter weer blessurevrij door te komen.
 

Blessurevrij schaatsen op natuurijs

 
Heerlijk schaatsen in Friesland en meedoen aan de Elfstedentocht of gewoon naar Oostenrijk of Duitsland om met de grote merentochten te overwinnen. Allemaal mogelijkheden die je hebt als je een goede voorbereiding hebt. Als eerste moet je altijd zorgen dat je goede kleding aan hebt. Niet alleen tijdens het schaatsen is het belangrijk dat je niet onderkoeld raakt maar tijdens natuurijs tochten is het ook mogelijk dat je er doorheen zakt. Zorg er dus altijd voor dat je niet alleen gaat schaatsen en je altijd handschoenen, muts en mogelijk zelfs knie- en scheenbeschermers draagt. Een ijspriem is zeker ook geen overbodige luxe! Daarnaast is het verstandig om je mobiel niet thuis te laten maar juist mee te nemen. Heb je al gevoelige locaties waar je snel blessures oploopt? Tape dit dan alvast in met sporttape en neem extra veel tijd om op te warmen.
 

Warming-up voor het schaatsen

 
Of je nu een professional bent of gewoon 1 keer in het jaar het ijs op gaat: een goede warming-up voordat je gaat schaatsen is een must. Je schaatst namelijk als de lucht erg koud is waardoor je spieren ook koud zijn. Wanneer je dan gelijk gaat beginnen zonder eerst op te warmen is het zelfde als een ijsklontje in een kokend hete pan te stoppen. Opwarmen doe je door eerst op rustig tempo hard te lopen. Neem dus geen auto naar het water maar loop hard voor in ieder geval 5 minuten.
Voorkom verre strekkingen en ga jezelf niet teveel rekken. Dit is niet goed voor je lichaam en kan juist een blessure veroorzaken. Daarom wordt dit vaak tijdens wedstrijden ook niet gedaan. Wel is het belangrijk dat je, wanneer je het ijs op gaat, langzaam begint en het daarna langzaam opbouwt tot je gewenste snelheid. Is het de eerste keer weer op het ijs? Doe dan niet een te groot rondje. Beter eerst een rustdag ertussen dan een paar dagen door spierpijn niet kunnen bewegen.
 

Geniet van elk moment zonder blessures

 
Of je nu de Elfstedentocht gaat schaatsen in Friesland of gewoon ergens anders het natuurijs pakt. Een goed voorbereiding is het halve werk. Welke voorbereidingen neem jij de volgende keer extra serieus als jij het ijs op gaat?


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner