Beginnen met hardlopen

Hardlopen wordt steeds populairder, steeds meer mensen gaan actief bewegen en kiezen voor een gezondere levensstijl. De rede dat je wilt beginnen met hardlopen zijn verschillend. De een wil graag conditie opbouwen terwijl de ander graag wat kilo’s kwijt wil. Wat je reden ook is om te beginnen met hardlopen je kunt vast wel wat handige informatie en tips gebruiken.
 

Hardlopen kun je op je eigen tempo en planning doen

Het fijne van hardlopen is dat je het op je eigen tempo kunt doen en daarnaast kun je het zelf inplannen in je agenda. Je hoeft in tegenstelling tot een abonnement van de sportschool geen rekening te houden met openingstijden. Wanneer het jou uitkomt kun je een stukje gaan hardlopen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je aan te sluiten bij een hardloopgroepje of samen met vrienden of vriendinnen gaan hardlopen, dat is wel zo gezellig en tegelijkertijd heb je een stok achter de deur om te gaan, dit kan extra motiverend werken. Er zijn ook vele mobiele apps en luisterprogramma’s die jou kunnen helpen met het starten en opbouwen van het hardlopen. Ook zit er vaak een GPS funcite in de app, die bijhoudt welke route en afstanden je hebt gelopen.
Deze apps houden direct je statistieken bij en zo kun je je vooruitgang handig bij elkaar zien. 
 

Tips om te beginnen met hardlopen

Om te beginnen is het belangrijk dat je altijd een warming-up doet, dit om vervelende blessures te voorkomen. Begin met wat rek en strek oefeningen of zoek een leuke warming-up op, op het internet. Er zijn verschillende handige en leuke video’s online te vinden. Vergeet ook niet jezelf goed in te lezen over hardlopen en de verschillende technieken en trainingen, zodat je weet wat het effect van sporten en hardlopen heeft voor je lichaam en geest. Ga ook niet te hard van stapel lopen, begin op een rustig tempo zonder al te veel te hijgen. Dit wordt vanzelf minder, naarmate je vaker gaat hardlopen. Schaf een boekje of schriftje aan hier kun je je doelen in op schrijven en daarnaast motiveert het ook. Ook kun je hier al je trainingen, afstanden, snelheden en eventueel je hartslag in opschrijven, zodat je alles goed bij kunt houden en je je progressie kunt zien. 
 

Trainingsschama voor beginners

Het is vooral voor beginners erg belangrijk dat ze een trainingsschema hebben waarin alles langzaam wordt opgebouwd. Je longen, hart, bloedvaten, spieren en pezen moeten langzaam wennen en ook hier voorkom je vervelende blessures mee. Als je niet gewend bent om hard te lopen is het belangrijk voor je lijf om dit op te bouwen. Er zijn daarom veel trainingsschema’s voor beginners te vinden op het internet, daarnaast kun je ook makkelijk zelf een trainingsschema op maat laten maken aan de hand van jouw behoeftes en doelen. Als laatste: vergeet niet naar jouw lichaam te luisteren, als je pijntjes krijgt, stop dan. Ga niet door omdat je denkt dat je goed bezig bent. Luister naar welke signalen je lichaam je geeft.
 


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner