Afvallen en trimmen

Wil je kilo’s verliezen door te trimmen? Trimlopen is een uitstekende manier om af te vallen. Er zijn eigenlijk twee groepen hardlopers:

      1.   Een groep die hardlopen puur voor het plezier doet
      2.   Een groep die gewicht wilt verliezen met trimmen

Uiteraard zijn er ook combinaties, maar dit is in het kort waar de drang naar hardlopen ontstaat! Speciaal voor de tweede groep heb ik dit artikel geschreven, lees mijn tips en ga direct aan de slag!

Beginnen met trimmen/hardlopen

In het begin ben je super gemotiveerd om hard te lopen en natuurlijk is dit super, laten we dit vasthouden. Een goede voorbereiding is het halve werk, neem mijn tips ter harte. De basis van hardlopen begint bij:

      -   De juiste frequentie van trainen
      -   Voldoende rust
      -   Hardloopoutfit + hardloopschoenen
      -   Weten waarom je het doet (motivatie)

Een goed begin is het halve werk

Hardlopen is zwaar en zeker in het begin. De eerste drie keer dat je gaat trimmen, zal je jezelf flink uitgeput voelen. De longblaasjes moeten zich openen, jouw spieren moeten groeien, maar ook jouw pezen en zelfs jouw botten moeten wennen aan trimmen/hardlopen. Bouw hardlopen langzaam op met een hardloopschema, op deze manier weet je zeker dat je uiteindelijk 30 minuten (en langer) aan één stuk kunt hardlopen.

Gewicht verliezen met hardlopen

Afvallen gaat om voeding en beweging, vaak wordt dit vergeten. Je kunt met afvallen beginnen, maar uiteindelijk moet er ook iets in jouw voedingspatroon veranderen om overtollig vet te verliezen. Het is noodzakelijk om meer calorieën te verbranden, dan calorieën in te nemen. Je kunt dit een aantal dagen of weken volhouden (dan noemen we het een dieet), echter is het verstandig om een voedingspatroon te vinden waarin je een balans vindt en daardoor constructief gewicht blijft verliezen.
Ik adviseer je om kleine stapjes te maken wanneer je wilt afvallen. 100 of 200 calorieën per dag minder, kan al een groot verschil betekenen. De onderstaande drie tips schelen al minimaal 100 calorieën per dag:

      -   Drink geen frisdrank en sap
      -   Halveer het eten van rijst, brood, pasta en andere koolhydraatrijke voeding
      -   Eet twee stuks fruit en minimaal 200 gram groente per dag
 

Een aantal simpele basisprincipes en een hardloopschema zullen jou helpen om jouw doelstellingen tot realisatie te brengen. In de basis is afvallen met trimmen niet moeilijk, het is vaak het ‘gewoon doen’ waarbij het fout gaat. We verzinnen allerlei redenen om iets niet te doen of om ergens mee te stoppen. Zorg dat hardlopen een patroon wordt, je hoeft er op deze manier niet meer over na te denken, het wordt dan een gewoonte. Vergelijk het met: Eten, tandenpoetsen, slapen of boodschappen doen.  
Meer informatie over afvallen met hardlopen/trimmen? Bekijk de onderstaande pagina voor een stappenplan + schema om direct van start te gaan.

Afvallen met hardlopen

Menno de Haan

Mijn naam is Menno de Haan. Ik ben van de website Gezondsnel.nl en ben geïnteresseerd in alles dat met sport en voeding te maken heeft. Ik wil zoveel mogelijk mensen helpen aan een gezond gewicht en fit lichaam.
 


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner