Sporten en gezonde voeding

In een gezonde levensstijl gaan gezonde voeding en voldoende beweging hand in hand. Met de vraag: “Als ik wil afvallen, moet ik dan meer gaan bewegen of beter op mijn voeding letten?” kan ik dan ook niet zoveel.  Beiden vullen elkaar aan en vormen samen de ingrediënten voor een optimaal resultaat in de strijd tegen de kilo’s. Twee sporten die enorm bijdragen aan het kwijtraken van die overtollige pondjes zijn zwemmen en fietsen. Wil je weten waarom, lees dan snel verder.

Zwemmen

Mensen met een gewichtsprobleem willen over het algemeen (zo snel mogelijk) gewicht verliezen. Een manier om gewicht te verliezen is door het verbranden van calorieën. Zwemmen is bij uitstek een goede manier om calorieën te verbranden en daarom een erg geschikte manier om af te vallen. Ken jij deze feiten over zwemmen al:

1. Tijdens het trekken van baantjes verbrand je ca. 500 tot 750 calorieën per uur. Dit is uiteraard afhankelijk van de intensiteit van je oefening. Bedenk wel dat je in het eerste half uur voornamelijk koolhydraten zult verbranden en pas daarna gaat je lichaam over tot vet verbranding. Wil je sneller vet verbranden? Combineer zwemmen dan met een koolhydraatarm dieet.
2. Tijdens het zwemmen gebruik je alle spieren in je lichaam. Je zet het volledige lichaam dus aan het werk tijdens een training in het zwembad! Hierdoor neemt de spiermassa van al je spieren dus toe.
3. Zwemmen is dé sport voor mensen die last hebben van blessures of gewrichten omdat het water ervoor zorgt dat de druk op je gewrichten wordt verlicht. Heb je geregeld last van blessures? Dan is er nu dus geen excuus meer om niet in beweging te komen!
 

Fietsen

Kun je niet zo goed zwemmen of vind je het simpelweg niet leuk? Geen zorgen, er zijn genoeg andere sporten die het gewichtsverlies stimuleren. Fietsen bijvoorbeeld. Net zoals zwemmen heeft ook fietsen een aantal voordelen als het gaat om de afvalrace. Wist je dat dit al over fietsen:

1. Het grootste voordeel van fietsen is dat je het over het algemeen erg lang kunt volhouden. Het verbranden van calorieën gaat misschien niet zo snel als met hardlopen, je kunt het wel veel langer volhouden. Fiets je op een normaal tempo en ben je ongeveer 85 kilo? Dan verbrand je ongeveer 170 calorieën per 30 minuten!
2. Net zoals zwemmen is fietsen niet zo belastend voor je gewrichten als andere sporten. Hierdoor is de kans op blessures minimaal en kun je dus bijna altijd de fiets pakken!
3. Iedereen heeft een fiets dus het kost je niks! Ja, ook met die oude stadsfiets kun je je lichaam veranderen in een calorieën-verbrandingsmachine !
4. Tijdens het fietsen train je je benen en billen en daardoor zullen deze lichaamsdelen er al snel strakker uit gaan zien.
 

fietsen

Spinning

Wil je sneller resultaat zien tijdens het fietsen? Probeer dan eens een lesje spinning in een sportschool. Een proefles is vaak gratis en je kunt dan voor jezelf bepalen of het iets voor je is. Tijdens een uurtje spinning verbrand je al gauw 700 calorieën!

Voedingspatroon

Vaak wordt gezegd dat beweging 30% van het resultaat levert en voeding 70%, en daar is iets voor te zeggen. Voeding bepaalt namelijk voor een groot deel of je lichaam over gaat op het verbranden van vet of op het verbranden van koolhydraten. Simpel gezegd kun je stellen, hoe meer koolhydraten je tot je neemt, hoe minder vet je verbrand. Er zit weliswaar verschil in type koolhydraten maar in de regel klopt deze stelling. Als je veel producten neemt met veel koolhydraten zoals, frisdrank, snoep, koek, wit brood, witte pasta en witte rijst, dan verbrandt je lichaam eerst al die koolhydraten voordat het over gaat tot het verbranden van lichaamsvet. Wil je vet verbranden? Beperk dan de inname van het aantal koolhydraten. Dat je suikerrijke producten moet mijden spreekt voor zich, maar ook wit brood, witte pasta en witte rijst kun je het beter laten staan. Vervang brood bij het ontbijt bijvoorbeeld door een omelet met groente en eet tijdens de lunch een salade met kip en groente. In eieren en kip zitten namelijk veel eiwitten, die zijn niet alleen gezond maar geven je ook langer een verzadigd gevoel. Klassieke win-win situatie dus! Ben je gek op pasta en brood en wil je die producten liever niet laten staan? Geen zorgen, tegenwoordig bestaat er koolhydraatarme pasta en koolhydraatarm brood.

 


Terug naar het overzicht
  • banner
  • banner
  • banner
  • banner